Infoblad november 2025

Parkeringsbolag, soppåsar, växtlighet samt ambulansinfart

Byte av parkeringsbolag

Från och med 2026-01-01 är det Sverige Parkering AB som sköter parkeringsövervakningen åt BRF Själland. 
Avtalet omfattar parkeringsövervakning av trafik- samt övriga ytor inom fastigheten Själland 3. (Själlandsgatan 8-146). Det finns alltså ingen plats där vi kan parkera inom fastigheten. Entreprenörer får låna parkeringstillstånd då de måste ha tillgång till sina bilar nära arbetsplatsen under arbetets gång.
I den mån vi får besökare så kan de parkera i garaget på Randersgatan 2 i mån av plats och mot en avgift. Kontakta Pal i nr 38 för koll av ledig plats, nyckelhantering och avgift. 
---------------------------------------------------------

Soppåsar

Försöket med kraftigare soppåsar har varit lyckat, fler påsar kommer genom sopsugen hela. Fortsätt att
endast använda de kraftigare påsar som vi blivit försedda med.

---------------------------------------------------------

Växtlighet

Växtlighet ses över så att den inte stör grannarna. T ex ska inga grenar hänga över till grannen och
växtligheten ska inte heller vara så hög att den stör grannarna.

Passa på innan containern kring Lucia 12-14 december.

---------------------------------------------------------

Dåliga staket

Snart kommer snön, och det innebär snöröjning. Styrelsen vill upplysa alla boende om att
dåliga staket runt tomter som riskerar att gå sönder under snöröjningen inte kommer att
ersättas. Det vore inte fel om ägarna tog bort dessa staket innan snöröjningen. De kan
förslagsvis slängas i containern som kommer 12 december.

-------------------------------------------------------

Rutiner för ambulanstransporter

En rutin vid behov av ambulans finns nu på hemsidan: Info 112 | BRF Själland

När vi ringer SOS Alarm - 112 så ska vi förutom att svara på deras frågor bland annat tänka på följande

1. När 112 ber om telefonnummer till den som ärendet gäller, säg till att de för vidare ditt egna telefonnummer till ambulansen ifall ambulansen behöver information kring till exempel vägval. Personen ärendet gäller kanske inte kan tala eller svara i sin telefon.

2. Meddela 112 att någon möter upp vid Själlandsgatan 68/Taxistopp 5, om vi bedömer det som möjligt.

3. Möt upp ambulansen på Själlandsgatan vid lämplig infart. Oftast den bredaste vid Taxistopp 5 som leder till tvättstugan, Själlandsgatan 110.

4. Visa bästa vägval och förklara att ambulanser av motsvarande storlek har kört in och kommit ut tidigare om de tvekar.

Bakgrund:
Vid en nyligen inträffad misstänkt hjärtattack blev ambulansinsatsen onödigt och oacceptabelt fördröjd 15 minuter.
Det berodde på att de letade efter en bredare infart än den som leder till tvättstugan, ambulansen åkte därför i väg.
Ambulansen hade inte fått telefonnumret till den som ringde 112 utan numret till personen som var sjuk och hen var inte talbar.
Ytterligare 4 samtal till 112 krävdes för att få ambulansen att åka tillbaka.
För att undvika onödiga tidsfördröjningar i framtiden bör vi följa rutinen enligt ovan.

----------------------------------------------------

Hälsningar

Styrelsen BRF Själland